Castril

Spanje

zaterdag 28 maart 2015
Vera Playa

Laatste dag in ons appartement in Bahia de Vera in Vera Playa. Na 3 heerlijke relaxe maanden, begint de camper toch weer aan ons trekken, we willen we wel weer op pad. Het plan is na de Pinkster terug te zijn in Castricum en zo hebben we nog heel veel tijd om kris-kras door Spanje en Frankrijk te gaan.
Het is 17.00 uur en het wordt tijd voor het afscheid van een aantal vrienden die ook hier in Vera Playa lang verblijven, het groepje valt de komende tijd uit elkaar.
Eerst een borrel bij Leonoor en Adriaan bij hun appartement in het naast ons liggend park TorreMar. Vanaf de camping in Palomares komen Nel met Joop en Betty met Jan.
Om 19.00 uur verplaatsen ons naar de overkant van het park, waar we bij de Mayo lang en gezellig dineren. Het  is toch al weer later geworden dan gedacht en na een hartelijk afscheid valt de groep uiteen. Tot volgend jaar ?
Niet vergeten de klok 1 uur vooruit te zetten!

zondag 29 maart  2015
Embalse de Negratin

Op tijd opgestaan, Rob ‘de huisbaas’ komt al vroeg met de laatste electra en waterstand en we kunnen zo mooi de €’ s naar hem overmaken.
Het is 11.5 uur als we landinwaarts vertrekken. Het plan is een rondje door de bergen te gaan rijden van plm. 350 km ( 2 – 3 dagen), mooie dingen zien en voor de Paas op camping El Zorro komen , waar we vandaar met Peter  en Denise, de eigenaars van de camping en gasten naar het Semana Santa spektakel in Lorca gaan.
Eerst nog de LPG tank vullen tbv koken en verwarming, nodig als we weer gaan vrijstaan.
Via de N340 naar Sorbas, Tabernas en A92, komen we aan in La Calahorra en zien direct de reden van ons bezoek hier, het Alczaba, het Castillo de la Calahorra, het imposante Moorse kasteel, op een heuvel en prachtig afstekend tegen de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada.

Helaas kunnen we niet met de camper aan de vestingmuren komen en gaan dan maar op een terrasje, met uitzicht op het kasteel, lunchen.
Na de lunch is de volgende stop Guadix, stadje met een mooie kathedraal en met de meeste grotwoningen van Spanje. Helaas zijn we te laat voor de rondrit langs de grotwoningen en de kathedraal is gesloten, vanwege voorbereidingen voor Semana Santa. Overal hekken versierd met paarse en donkerrode kleden.

We trekken verder via de A92 richting Baza, naast ons nog steeds de mooie besneeuwde bergtoppen en slaan af naar Zujar. Het is mooi weer en we gaan naar het Embalse de Negratin, het op één na grootste stuwmeer van Europa.
Na Zujar wordt de weg smaller en heuvelachtig. We passeren veel kinderen op MTB’s, handdoek om de nek, het meer zien we naast ons . Uiteindelijk komen we op een mooi aangelegde plaats, picknick plaatsen en voorzieningen -grote vlotten- in het meer, behoorlijk bevolkt door de plaatselijke jeugd . Er staan ook een paar auto’s geparkeerd en we besluiten om hier voor vannacht te blijven, het is een mooie plaats en de jeugd zal straks wel vertrekken en dan zijn we helemaal alleen, ver van de bewoonde wereld. (GPS N37°35’29”,04″ / W2°49’13,34 – hoogte 708m)

Het wordt echt stil en donker, vannacht een keer wakker om 01.15 uur door een startende en wegrijdende auto (!) en vanmorgen om plm 8.00uur werden we al weer vroeg wakker gemaakt door een paar naast ons parkerende auto’s. In deze auto’s zaten een 6- tal jonge vrouwen, dik aangekleed- het is immers koud voor hun zo vroeg – en voorzien van bezem en hakbijl. De dames gaan alles hier weer netjes opruimen en aanvegen- straf ?
Buiten het gekwek van de dames langs de rand van het meer,  beneden ons , is er rust en stilte en de dag begint weer volop in het blauw. De zon blijft voorlopig nog wel achter de bergen, maar zijn/haar schijnsel is wel aan de overkant van het meer te zien.
(Opmerking: In de latijnse landen is de zon mannelijk (le soleil) en de germaanse vrouwelijk (die Sonne) en in Nederland hebben we weer het poldermodel geen geslacht maar ook niet onzijdig.)

maandag 30 maart 2015
Castril

Vertrek 9.15, eerst weer terug naar Zujar, dan omhoog via de A315 naar Castril, voor de Sendero de la Cerrada del Rio Castril- een uniek wandelpad langs de rivier Castril.
We rijden een prachtige rit door de bergen , de Sierra de Poza en de Sierra de Castril.

Vannacht gaan we op de camping in Castril, camping gevonden, maar deze ziet er zo smerig uit, dat we besluiten vandaag door te rijden naar de camping El Zorro, waar we uiteindelijk toch heen moeten, maar eerst wandelen.
Na het parkeren van de camper in de buurt van de Pasarella, lunchen en daarna  beginne we aan  de aparte wandeling door de kloof langs de rivier, de rio Castril.
Het eerste deel is een houten loopbrug boven de rivier en verankerd aan de wanden van de kloof.
DSC_5057Het waters stroomt wild onder ons, de kloof kronkelt met de rivier mee, de houten loopbrug voelt betrouwbaar aan. Het is een zeer speciale wandeling zo. Als de loopbrug eindigt , moeten we de rivier oversteken via een schommelende hangbrug, met direct daarna een lange donkere tunnel, uitgehouwen in de berg. We hebben geen zaklantaarn mee, de GSM van Ruud heeft een zaklantaarn-app, maar we doen het zo maar op de tast. Na een paar bochten zie we licht aan het einde van de tunnel en staan even later weer buiten langs de stromende rivier, tussen de bomen en hoge wanden van de kloof. We kunnen nu nog verder wandelen, maar we vinden het genoeg en gaan de weg weer terug.

Via Huescar, de grotwoningen in Orce, DSC_5095de Mariavlakte, Maria en Velez Rubio arriveren we om 16.30 uur op camping El Zorro, waar we diverse bekenden aantreffen. Hartelijk welkom met eigenaar Peter en zoon Tristan. Na het plaatsen van de camper gaan we Marga en Christiaan begroeten, zij hebben hier op de camping een vaste plek. Het wordt meteen weer gezellig , wijn, bier en bbq.DSC_5103